Miejsce dostępne dla wszystkich zainteresowanych tym, co na co dzień dzieje się wokół zabytków Łazienek Królewskich.
Postaramy się pokazać tu z bliska nasze najciekawsze przedsięwzięcia i najcenniejsze obiekty Muzeum, przy których codziennie działamy.
Pracownia Konserwacji Zabytków na Zamku Warszawskim. Kierownik pracowni Jan Rutkowski i jego zastępca Marian Słonecki wśród konserwowanych obrazów i rzeźb, 1937.
Muzeum Narodowe w Krakowie, pracownia konserwacji, 1935.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Konserwacja obrazu Floriana Cynka (1838 - 1912) z ok. 1864 roku. Jest to kopia obrazu "Święta Rodzina" Camilla Procacciniego (1546? - 1622), o wym. 148 x 110, ol. pł.
Fotografia z roku 1936.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Kierownik pracowni konserwacji obrazów Anna Skraszanka podczas pracy, 1936.
Konserwacja kapiteli z XII wieku znalezionych wśród gruzów dziedzińca, Zamek Królewski w Warszawie, 1937.
Zakłady Wytwórcze Mebli Artystycznych Henryków. Pracownia konserwacji mebli. Krzysztof Wąsowski pracuje nad restauracją XIX-wiecznej skrzyni, 1979.
Zakłady Wytwórcze Mebli Artystycznych Henryków. Pracownia konserwacji. Marian Mieleszkiewicz podczas konserwacji sekretarzyka w stylu Biedermeier, 1979.
Wystawa Rembrandt i inni. Królewska kolekcja obrazów była pierwszym przedsięwzięciem wystawienniczym Muzeum, prowadzonym na tak dużą skalę. Podczas licznych prac przygotowawczych, staraliśmy się dokumentować ogromną pracę i zaangażowanie wszystkich pracowników Łazienek.
Zadań było wiele i każdy Dział Muzeum miał swój udział w tworzeniu wystawy.
Dział Sztuki koordynował prace, aby przebiegały one zgodnie z założoną koncepcją.
W pracach montażowych, zmianach aranżacji wnętrz, nieoceniona była pomoc Działu Technicznego. Przy transporcie obiektów z dużym poświęceniem strzegli bezpieczeństwa arcydzieł pracownicy Działu Straży Muzealnej.
Dział Finansowo-Księgowy cierpliwie panował nad naszymi wydatkami i rozliczeniami związanymi z organizacją prac konserwatorskich i przygotowawczych do Wystawy.
Po zakończeniu prac zgromadziliśmy liczne materiały - profesjonalne fotografie wykonywane podczas prac konserwatorskich w specjalistycznych pracowniach, amatorskie zdjęcia z przebiegu prac organizacyjnych wykonywane za pomocą telefonów komórkowych, z których został zmontowany film ukazujący rozmiar naszego przedsięwzięcia.
Dziękujemy wszystkim za życzliwość i niezwykłe zaangażowanie!
Wolontariusze Ośrodka Edukacji Muzealnej odwiedzili pracownię konserwatorską w Muzeum i wzięli udział w prezentacji prac prowadzonych przy zabytkowej komodzie z Pałacu na Wyspie.
Spotkanie poprowadził nasz niezastąpiony konserwator mebli - Wojciech Richter.
Konserwatorzy Muzeum Narodowego w Warszawie poszli w nasze ślady i także rozpoczęli prowadzenie bloga muzealnego, na którym prezentują swoje osiągnięcia i codzienny trud Opiekunów Dzieł Sztuki.
Od kwietnia 2011 r, w pracowni konserwatorskiej w Podchorążówce trwają prace konserwatorskie przy dwóch fotelach z obiciem gobelinowym z Gabinetu Króla, z Pałacu na Wyspie. Prace obejmują konserwację obić oraz wzmocnienie konstrukcji mebli. Jest to pierwsza profesjonalna konserwacja tkanin w naszym Muzeum.
Specjalnie na potrzeby prac, w budynku Podchorążówki zaaranżowana została pracownia konserwacji tkanin.
Przed przystąpieniem do prac fotele dokładnie sfotografowano. Następnie tapicer zdemontował zabytkowe obicia, które odkurzono i uprano metodami konserwatorskimi. Kolejnym etapem było wykonanie rysunków i przygotowanie materiałów do konserwacji - konieczne było ufarbowanie kilkunastu kolorów przędzy wełnianej i jedwabnej, służącej do wykonania retuszu dekoracji na obiciach.
Poniżej prezentujemy pierwszy etap prac przy fotelach.
Królewski fotel przed konserwacją.
Tapicer demontuje obicia foteli.
Usuwanie zabrudzeń z powierzchni tkaniny gobelinowej.
Zniszczony podłokietnik przed konserwacją.
Fragment bogatej dekoracji fotela - zdjęcie przed konserwacją.
Fragment fotela wraz ze zniszczoną tkaniną.
Zdjęcie w trakcie konserwacji, po usunięciu gwoździ mocujących tkaninę obiciową.
Konserwatorka tkanin usuwa pozostałości wcześniejszych konserwacji
Zaplecek fotela przed usunięciem wcześniejszych, nieprofesjonalnie wykonanych konserwacji.
Zaplecek po usunięciu wcześniejszych reperacji.
Siedzisko fotela w trakcie konserwacji.
Czyszczenie "na mokro" w specjalnie do tego celu zbudowanej kuwecie
Podłokietnik fotela przed usunięciem wcześniejszych konserwacji i wtórnego podłoża z płótna.
A tu już po usunięciu płótna i wcześniejszych reperacji.
Już niebawem kolejna odsłona konserwacji mebli. Przedstawimy odkrycia konserwatorskie, jakich Dział Konserwacji dokonał w trakcie pracprzy taboretach z kolekcji Króla Stanisława Augusta.
Wczoraj, wokół rabaty przed Pałacem Myślewickim, pojawiły się nowe meble ogrodowe.
Projektantem sześciu dębowych ławek jest konserwator mebli pracujący w Dziale Konserwacji naszego Muzeum.Projekt nawiązuje do wyposażenia Ogrodu zgodnego z jego oryginalnym, XVIII wiecznym wyglądem.
Siedząc na bardzo wygodnych ławkach można kontemplować nie tylko fasadę Pałacu, zaprojektowaną przez Dominika Merliniego, ale także przepiękną rabatę nawiązującą do XVIII-wiecznych kompozycji ogrodowych.
Nowej, małej architektury nie było by w Łazienkach Królewskich gdyby nie działalność naszego Działu Ogrodu. Projektantem ławki był Pan Wojciech Richter, ale cała inicjatywa i dyskusja nad jej formą oraz finansowanie nowej inwestycji, odbyły się w Dziale Ogrodu.
Widok Pałacu Myślewickiego na akwareli Zygmunta Vogla. ok. 1795 r.