Z Muzeum Łazienki Królewskie wypożyczyliśmy na wystawę 10 arcydzieł z królewskiej kolekcji obrazów Stanisława Augusta, m. in. obraz Na kwaterze Antoniego Palamedesa (ok. 1650), Madonna z Dzieciątkiem Lodovico Caracciego (ok. 1600), Apollo i Dafne Benedetto Luttiego, Przypowieść o robotnikach w winnicy Christiana Ditricha. Prawdziwą ozdobą wystawy były dwa wyjątkowe portrety, na co dzień zdobiące wnętrza Pałacu na Wodzie: Portret Sir Charles Hanburry Williams'a autorstwa Antona Raphaela Mengsa, oraz wspaniały Portret Jana Szembeka pędzla Adama Manyokiego.
Adam Manyoki, Portret kanclerza Jana Szembeka , I poł. XVIII w., olej na płótnie.
Praca kuriera obrazów na wystawę polega na opiece nad transportowanymi obiektami i kontroli ich stanu zachowania przed i w trakcie montażu wystawy.
Obrazy zostały sfotografowane, dokładnie opisane przez naszych konserwatorów i zapakowane przez pracowników firmy specjalizującej się w transporcie dzieł sztuki, już tydzień przed wyjazdem do Francji.
Opuściły Polskę w specjalnie przygotowanym do transportu tirze, wraz z konwojem strażników i pod opieką konserwatorów dzieł sztuki z Zamku Królewskiego i Gabinetu Rycin BUW.
Nasz kurier-konserwator dotarł na miejsce później, aby skontrolować stan obiektów po transporcie, nadzorować montaż wystawy i oficjalnie przekazać opisane i sfotografowane obrazy kolegom – konserwatorom w Compiègne.
W środę o 8.00 rano, na 8 dni przed oficjalnym otwarciem wystawy, w sali, w której była montowana ekspozycja, panował niesamowity chaos...
Po rozpakowaniu, wszystkie obiekty skrupulatnie oglądano i weryfikowano opisy stanu zachowania z miejscowymi konserwatorami.
Liczni konserwatorzy i kuratorzy z Musée National du Palais Impérial de Compiègne, pracownicy dwóch firm transportujących dzieła sztuki (polski Renesans Trans i brytyjski Crown), konserwatorzy-kurierzy z polskich muzeów (Muzeum Czartoryskich w Krakowie, MN w Poznaniu, MN w Warszawie, Zamku Królewskiego, Gabinetu Rycin BUW oraz Muzeum Łazienki Królewskie) przygotowywali ekspozycję.
Z ponumerowanych skrzyń wszystkie obrazy wypakowywano zgodnie z planem:
Dla naszych obrazów już były wyznaczone miejsca na ścianach:Po rozpakowaniu, wszystkie obiekty skrupulatnie oglądano i weryfikowano opisy stanu zachowania z miejscowymi konserwatorami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz